Ať už jste majitelé, HR nebo manažeři firmy, pravděpodobně jste už slyšeli o ESOP. O co přesně jde
a proč byste měli zvážit jejich implementaci ve své společnosti? A co na to advokáti, kteří se ESOP zabývají? Na to vše se podíváme v našem dalším článku.

Co je ESOP?

ESOP je zkratka pro „Employee Stock Ownership Plan“ (zaměstnanecké akciové plány). Jde o plány, které zaměstnancům umožnují vlastnit určitou část firemních akcií. Část mzdy pracovníků se odkládá do zvláštního fondu, ze kterého se poté nakupují akcie, které jsou ve společném vlastnictví zaměstnanců. Tyto akcie jsou pak připsány na osobní účty zaměstnanců.

Pokud zvažujete, že tento benefit ve vaší společnosti zavedete, přinášíme vám praktické tipy, jak na to a upozorníme na vše důležité.

Jak na to z právního pohledu

ESOP však může mít i jiné podoby, například „Employee Stock Option Plan“ (zaměstnanecký akciový opční plán). V rámci tohoto plánu zaměstnanec nezískává akcie společnosti okamžitě, ale má právo na jejich pořízení v budoucnu (opci). Akcie tak zaměstnanec nabude až poté, co požádá zaměstnavatele v souladu s pravidly stanovenými v rámci opčního plánu. Pokud zaměstnanec za akcie platí (i když se může jednat o zvýhodněnou cenu), může díky opci „nákup“ šikovně rozložit v čase.

Program může být také virtuální, což znamená, že zaměstnanec nezískává skutečné akcie společnosti ani právo na jejich nabytí, ale pouze smluvně upravený nárok na bonus kopírující výkon akcií společnosti. V tomto případě hovoříme o tzv. fantomové neboli stínové akcii.

Podobné plány mohou být samozřejmě použity i u společností s ručením omezeným, neboť zákon o obchodních korporacích dnes již umožňuje vytváření různých typů podílů. Někdy se pro tyto účely využívá i speciální společnost (SPV) nebo svěřenský fond, který vlastní část podílu na zaměstnavateli a zaměstnanec se k akciím dostává prostřednictvím těchto subjektů.

Na co si dát pozor při implementaci

  • stanovte, kolik akcií chcete jako společnost zaměstnancům nabídnout
  • nastavte ve vašem benefitním řádu pravidla, která určují, jak lze na benefit dosáhnout, za jakých podmínek a také vypracujte pravidla pro prodej akcií a jejich odkupování v případě odchodu zaměstnance ze společnosti
  • zajistěte školení/vzdělávání, kde se zaměstnanec dozví, jak ESOP obecně funguje a jak mohou své akcie využít
  • určete způsob, jak se budou akcie nabízet a jaká je jejich tržní hodnota
  • ověřte si nejvhodnější variantu s daňovým poradcem a advokátem

Co tím získáte vy i vaši lidé

  • Zaměstnanci mají pocit, že jsou součástí společnosti a můžou pocítit vyšší zájem
    na úspěchu firmy, protože vlastní její akcie.
  • Pokud se hodnota akcií zvýší, můžou zaměstnanci získat větší finanční odměnu, než by tomu bylo u běžných benefitů.
  • Zaměstnanci mají jednodušší přístup k akciím společnosti, kterou dobře znají a které by jinak dostupné nebyly nebo by byly za vyšší cenu.

Doporučení na závěr

ESOP je účinným nástrojem pro zvýšení angažovanosti a udržení zaměstnanců. Samotný ale nestačí. Je to další nástroj, který buduje důvěru mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Nicméně je třeba myslet nejen na finanční benefity. Společnosti by měly poskytovat i zdravé firemní prostředí i vztahy, nadřízení by měli poskytovat důvěru a kontinuální zpětnou vazbu nebo nabízet zajímavý kariérní postup. Pokud společnosti nabízí plán ESOP a nebude myslet na ostatní aspekty, zaměstnanci stále nemusí být angažovaní a můžou společnost opustit z jiného důvodu.

Proto je důležité, aby společnosti vytvářely zdravou firemní kulturu, nabízeli profesní rozvoj, budovali vzájemnou důvěru (třeba i formou ESOP benefitu) a nabízeli dobré finanční ohodnocení.

S kým jsme na článku spolupracovali

EPPINGER & KOLÁROVÁ LEGAL je renomovaná advokátní kancelář se sídlem v centru Prahy, založená partnery Mgr. Alešem Eppingerem a Mgr. Irenou Kolárovou s více jak 20letými profesionálními zkušenostmi získanými prací v prestižních mezinárodních advokátních kancelářích. Naše specializace zahrnuje oblasti M&A, korporátního práva, nemovitostí, smluvní agendy, pracovního práva, soudních sporů a svěřenských fondů. Naším cílem je být klíčovým obchodním partnerem našich klientů a poskytovat jim inovativní, vysoce profesionální a podnikatelsky orientovaná řešení. Díky naší rozsáhlé mezinárodní síti spolupracovníků jsme schopni podporovat naše klienty nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí.

 

Chcete dostávat podobné články a tipy nejen z HR praxe přímo do vaší schránky? Pak odebírejte náš měsíční insider, aby vám nic podstatného neuniklo.