Celosvětově vychází, že jen 15% zaměstnanců je ve společnostech opravdu angažovaných. Přitom 71% zaměstnavatelů přiznává, že je angažovanost jedna z priorit k tomu, aby byl byznys úspěšný. Pokud máte rádi statistiky a holdujete angličtině, více najdete zde.

V tomto článku nastíníme 5 tipů jak na vyšší angažovanost zaměstnanců a řekneme si, jestli je opravdu spokojený zaměstnanec to samé jako angažovaný.

Rozdíl mezi šťastným a angažovaným zaměstnancem

Říká se, že pokud máte spokojené zaměstnance, roste efektivita a angažovanost. Já si dovolím nesouhlasit. Šťastný zaměstnanec může být ten, který si užívá všechny benefity, je rád, že si má s kým zajít v pátek na skleničku po práci nebo že po něm společnost zásadně nic moc nepožaduje.

Angažovaný je oproti tomu takový člověk, který aktivně vyhledává příležitosti jak inovovat, měnit věci, chce znát feedback na svojí práci a neustále vyhledává příležitosti, jak dělat věci lépe nebo snadněji.

Tyto dva stavy se samozřejmě můžou prolínat, to je ideální situace. Nicméně někdy může být angažovaný zaměstnanec nespokojený a naopak. Je třeba umět s tím pracovat. Jak tedy zajistit angažované a spokojené zaměstnance?

5 tipů, jak dosáhnout větší angažovanosti

1. Jasná vize, mise a společné firemní hodnoty

Vize a mise společnosti by mělo být to, co žene společnost dopředu. Měla by být ale hlavně záležitostí CEO, který/á by měl/a jasně komunikovat směr, kterým se společnost ubírá. Jakmile je vize a mise stanovená je na top a středním managementu, aby jasně stanovili cíle pro jednotlivá oddělení, jak této vize dosáhnout. Pak by také každému mělo být jasné, jak zrovna on do této skládačky zapadá, aby byl společnosti užitečný. Pokud lidé neví, kam firma směřuje, budou zmatení, nebudou umět prioritizovat a tím pádem jsou méně angažovaní.

Oproti tomu hodnoty by měly být sdílené. Obzvlášť pro mladší generace jsou hodnoty podstatná část, proč se rozhodli pracovat právě pro vaši firmu. Je pro ně důležité, aby se jejich osobní hodnoty prolínaly do profesních. Nebojte se hodnoty upravovat nebo měnit s tím, jak se vaše kultura vyvíjí. Je možné, že před 15 lety to bylo úplně jinak, než dnes a je to v pořádku.

TIP: Vnímejte, jak se lidé chovají, co je pro ně důležité. Nebojte se udělat meeting, kde se o hodnotách budete společně bavit. Je potom samozřejmě na top managementu, aby těmto hodnotám dodal finální podobu, ale určitě je dobré s lidmi o tom mluvit a dát i na jejich názor. Jakmile budou hodnoty nastaveny komunikujte je do firmy, „žijte“ jimi v práci a neuhýbejte jim ani při krizi. Jen tak se dají považovat za více než prázdné fráze.

2. Založte intranet pro lepší interní komunikaci

V komunikaci pokračujeme i v tomto bodě. Pokud ještě nemáte platformu, kde se sdílejí novinky, fotky týmů, akce, narozeniny atd., určitě je dobré se nad tím alespoň zamyslet. Vyzkoušejte platformy jako je Sharepoint (z MS Office 365) nebo vyzkoušejte skvělý Notion.

Pokud už intranet máte a nejste si jisti, co tam dát, přinášíme pár tipů:

  • HR dokumenty a směrnice, etický kodex, pracovní řád, employee handbook
  • novinky tipu: kdo je naším novým klientem, fotky týmů, kalendář akcí, narozeniny, pracovní jubilea
  • dávejte si veřejný feedback – stačí vytvořit stránku, kde může každý veřejně okomentovat za co a proč chce dotyčného pochválit
  • vytvořte anketu (např.každý týden) s tím ať zaměstnanci ohodnotí jak se ten týden cítili – od 1 do 10 – lidé se pak nebudou bát dávat přirozený feedback a budujete tím psychologické bezpečí, které zvyšuje nejen angažovanost, ale i retenci a wellbeing
  • rozhovory se zaměstnanci (může být i formou podcastu), nebo přidávejte každý týden rubriku „O …“ nebo „5 věcí, které jste nevěděli o….“ a popište co dotyčný/á rád/a dělá ve volném čase nebo zajímavosti z jejich osobního života

3. Zrevidujte firemní benefity

Nastavili jste ve firmě benefity, protože tak nějak tušíte co by asi mohli lidé chtít? To někdy nemusí být dobrá cesta a takové intuitivní počínání se vám může i zbytečně prodražit.

Vytvořte dotazník a zeptejte se lidí jakých benefitů si ve vaší společnosti váží a které by třeba uvítali více. Dotazník udělejte i podle věku, získáte cenné informace. Obecně z těchto dotazníků vychází dobře flexibilní pracovní doba, home office, příspěvěk na pojištění, multisport karta nebo balíček benefitů na míru.

TIP: S daty potom dále pracujte. Nikdo nemá rád prázdné dotazování bez následné akce. Díky tomuto kroku si zajistíte i vyšší loajalitu k firmě. Lidé jsou zkrátka rádi, když je jejich hlas ve firmě slyšet a je respektován.

4. Jak měřit angažovanost? Pomocí dotazníků!

Dotazníky angažovanosti by nám měli zodpovědět např. to, proč zaměstnanec zůstává právě u vás, co by firma mohla udělat pro to, aby se jí/mu lépe pracovalo (např. jaké technické nebo jiné nástroje potřebuje, aby mohl dobře vykonávat svojí práci) nebo jestli je zaměstnanec spokojený s tím, jak se s ním diskutuje o jeho rozvoji (jestli vůbec).

Nedělejte tento dotazník jednou za rok, udělejte ho častěji-např.2-3x ročně, abyste mohli data porovnat. Opět apelujeme na to, abyste s dotazníky pracovali i potom, co ho rozešlete. Jinak hrozí, že si vaše firma zkazí jméno a angažovanost se o to sníží.

5. Sestavte rozvojové plány na základě předchozích bodů

Po tom, co si ujasníte vizi,misi, máte společně zavedené hodnoty, budujete feedback kulturu a angažovanost pomocí intranetu, zrevidovali jste si benefity a víte, co vaše lidi pohání dopředu, je na místě, abyste se podívali i na rozvojový plán a jak s těmito informacemi naložit.

Každý člověk má svoje vnitřní hnací motory jinak nastavené a je angažovaný skrz různé aktivity. Ptejte se zaměstnanců, která cesta je právě pro ně ta pravá.

Nabídnout můžete např.:

  • buddy systém: navrhněte seniorštějšímu zaměstnanci, aby se stal buddym pro nově příchozího člověka do vaší firmy – o tomto systému hovoříme v našem dalším článku (bod 2)
  • povýšení/převedení na jinou pozici: sestavte priority, kterých by měl daný člověk dosáhnout, aby se mohl dostat na jinou pracovní pozici (horizontálně x vertikálně), pokud chybí určité schopnosti, zajistěte školení a evidujte průběh a pokroky
  • interní školitel: pokud se na to dotyčný/á cítí a je v něčem opravdu dobrý, nechte ho/jí školit další zaměstnance, viz náš předchozí článek-bod 3

Pokud implementujete alespoň některé z výše uvedených bodů, zajistíte si tím mnohem vyšší angažovanost se kterou roste i spokojenost, wellbeing a retence. Proto se do angažovanosti zaměstnanců vyplatí investovat – ať už čas nebo peníze. Odchod zaměstnanců pak budete řešit o to méně. Pokud by přeci jen hrozil odchod některého z vašich lidí, nenechte se unést emocemi. Jak se loučit s lidmi (s)právně popisujeme v tomto článku.

Pokud byste chtěli konzultaci, kde vám ukážeme, jak zvýšit angažovanost právě ve vaší firmě, neváhejte se na nás obrátit. Můžeme pomoci i s implementací výše zmíněných bodů.